Ремесла
До історії папірень на Поділлі
Гуцульський живопис
Мистецтво витинанки
Деякий час тому я була в етно селі "Українське село", що на Київщині та належить одному з народних депутатів. Це - музей під відкритим небом, все там гарно і прекрасно, але найбільше мене вразило оздоблення Подільської хати: вона ззовні та всередині була "прикрашена" витинанками. Це просто диво мистецтво! Такі складні візерунки вміло вирізані на папері. Вирішила я все ж дізнатись, що таке ВИТИНАНКА та яка її історія і майбутнє. Запрошую це зробити разом зі мною.
Як завжди, перш за все визначення:
Самчиківський розпис – диво Хмельниччини!
Село Самчики Хмельницької області, де розташований Державний історико-культурний заповідник з унікальним архітектурно парковим ансамблем – широко відомий осередок самчиківського народного розпису, що базується на традиціях народного мистецтва південно- східної Волині.
Народний декоративний розпис – малювання, яким оздоблювали стіни хат і господарських будівель, меблі, посуд – є одним із найцікавіших видів народного мистецтва України.
Основними мотивами розписів були вазон, букет, бігунець, кривулька.
Лялька-мотанка - це просто!
Сьогодні ми робитимемо ляльку-мотанку з тканини. Вона буде більшою і трішечки складнішою, ніж попередня- сувенірна лялька-мотанка. Що ж почнемо.
Нам потрібно:
1.Тканина(я використовувала домотканне полотно)
2.Червоні та чорні нитки
3. Оздоблювальна стрічка з орнаметом
4.Голка
5.Хустина
6.Великий бісер, червоного, зеленого, чорного кольорів(кольори можуть бути будь-які)
7.Паралон, або тканину, яку можна використати, як наповнювач.
8. Тонку та широку стрічки
9. Гарний настрій :-)
Приблизний час, затрачений на виготовлення ляльки-мотанки- 3 години.
Миємо руки та як годиться налаштовуємлсь на гарний настрій.
Шевський промисел
На Поділлі поряд з землеробством неабияку роль відігравали різні ремесла та промисли. Одним з найдавніших занять подолян були вичинка шкіри тварин - чинбарство (одержання шкіри на взуття), лимарство, або римарство (одержання шкіри-сирцю для виготовлення збруї, постолів), кушнірство (одержання хутра). Разом із шевським ремеслом - пошиттям взуття, а також кожухарством та шапкарством, вони складали групу традиційних шкіряних промислів і ремесел. У давні часи кожен швець сам виправляв шкіри для своїх виробів, тобто чинбарний промисел був зв'язаний з шевським.
Бджолярство на Поділлі
«...Ціле літо сотається, невсипущо сюди-туди велика секретниця світу - бджола. Поклав би на ніготь - нема! Ану, заслабнеш темної задушливої ночі! А бджола тобі-ліку Янтарного з вулика до ятристого болю в скрипучих грудях: знімає, мов рукою. А як ота муха чинить мед, не пояснює уже двадцять віків: боїться конкуренції. Таке мізерне, а водить за носа ціле людство!..»
В.Бабляк. Жванчик.
Той еліксир вивчали Аристотель, Піфагор, оспівували в поезії Гомер, Вергілій, широко використовували у своїй практиці світила медицини Гіппократ, Авіценна, про бджільництво писав давній історик Геродот. Наш перший літописець Нестор зазначав, що в X столітті промисел цей процвітав у Київській Русі. «Хутра, віск і мед були найціннішими з того, що взагалі продукували землі Руської держави», писав М.Грушевський.
З давнини і Поділля звалося медоносним краєм за густі ліси-бори, за уквітчані сонячні галявини, за напоєні медом і росами трави, що покривали Подільські Товтри, названі народом Медоборами. Французький дослідник й археолог Блез де Віженер ще в 1573 році писав про Поділля: «...Країна на повнена медом і воском».
З опису м. Брацлава 1552 року: «На мед здесь большое изобилие; самого лучшего белого меда можно достать здесь без труда и издержек на пасеках и в местах, где сами пчелы без всякого досмотра заполняют пустые дупла в деревьях нанесенным медом. На содержание старост взимались доходы: от каждого человека, занимающегося торгом меда, -12 грошей... От воскобойни 10 коп грошей». У місті було 28 чоловік міщан, які володіли величезними пасіками.
Дзвони радості і торжества життя
Історично так склалося, що Україна завжди була великою дзвоновою державою. Споконвіків українці любили і берегли дзвони і не шкодували коштів на виготовлення нових. Велику кількість їх відливали а Україні наші вітчизняні майстри, і замовляли в Росії, купували за кордоном.
Дзвони... Почувши їх мелодійний спів, чи не хочеться вам, люди, прислухатись до його чарівної гармонії та спробувати і розгадати утаємничений зміст? Мелодії дзвонів лунали над кожним містом, над кожним селом, були окрасою свята, передавали голос віків, наш нерозривний зв'язок з минулим, його традиціями і звичаями. У дитинстві здавалося, що саме і завдяки дзвонам свято витало в повітрі, западало глибоко в душу, і особливо на Великдень під ті дзвони хотілося обійняти свою Землю... Кажуть, що через мелодію дзвонів сам Господь промовляє до людей. Мабуть, тому до них завжди ставилися з величезною шаною.
Ковальство на Поділлі
Коваль - професія нині в селі рідкісна. Зруйнували сільське господарство так званими "реформами", зникли й кузні по селах, стали непотрібними кваліфіковані ковалі.
А споконвіків землероб і коваль йшли поруч - вони ростили хліб святий на землі-годувальниці. Адже в полі і на обійсті, в лісі і на тартаку (лісопильні), в селі і в місті протягом століть не обходилось без викуваних у кузні серпа і плуга, долота і сокири, підкови і борони, решітки чи завісів. Ковалі вважалися чи не найповажнішими людьми на селі. У випадку відсутності священика їх про сили дати благословення на шлюб молодятам.
У літописах, інших письмових джерелах мало відомостей про ковальську справу, а висвітлює її освоєння людиною в першу чергу археологічний матеріал, знайдений на розкопках городищ.