У будь-якій вишивці велике значення має колірне рішення. Тому при підборі ниток необхідно враховувати поєднання кольорів, а також вплив їх один на одного.
Для початку варто познайомитися з колірною гармонією, тобто основними властивостями взаємодії кольорів і узгодженістю у поєднанні їх між собою.
За основу гармонійного підбору кольорів береться колірне коло, званий інакше - спектром. Спектр являє собою безперервний ряд градієнтів кольорів (переходу від найсвітлішого тону до найтемнішого): червоного, помаранчевого, жовтого, зеленого, блакитного, синього, фіолетового. Ці кольори відокремлені один від одного гамою проміжних тонів. Якщо кольори спектру в тому ж порядку розташувати в колі, то між синьо-фіолетовим і червоним буде пурпурний.
Візуально колірне коло поділяється за діаметром навпіл, де в одну половину входять теплі кольори, а в іншу - холодні.
Будь-який колір характеризується кольоровим тоном, яскравістю та насиченістю.
Тон кольору - це кольоровість (червоний, синій, жовтий і т.д.), по ньому відрізняють один колір від іншого.
Яскравість - ступінь близькості до білого кольору. З усіх навколишніх нас предметів найбільший відсоток світла відображають білі поверхні. Тому найсвітліші будуть кольору, близькі до білого.
Насиченість кольору визначається ступенем його густоти, його граничної забарвленням. Наприклад, синій колір вважається насиченим, якщо його не можна зробити більш сині.
Всі кольори класифікуються на хроматичні і ахроматичні. Хроматичні - всі кольори спектру, весь ряд незліченних відтінків цих кольорів. Їх називають тональними.
До ахроматичні кольори відносять білий, сірий та чорний - безбарвні, незабарвлені кольори, вони ж - нейтральні.
Ахроматичні кольори не мають насиченості, колірного тону і відрізняються один від одного тільки яскравістю. Найбільш яскравий колір - білий. Чорний колір яскравості не має.
Кольори, що знаходяться на протилежних сторонах спектрального кола, називають додатковими. Якщо провести діаметр через середину червоного кольору, то він перетне блакитно-зелений колір, який в колірному колі знаходиться майже навпроти червоного, і т. д. При змішуванні додаткових квітів у рівних кількостях, вони як би гасять один одного, виходить сіруватий малонасищенний колір. При розташуванні поряд додаткові кольори взаємно посилюють насиченість кольору. З огляду на це властивість додаткових кольорів, краще не брати їх в рівних пропорціях: один з них повинен служити основним, а інший додатковим (для обробки).
Будь-які кольори, які стоять поруч, впливають один на одного і можуть виробляти різне враження. Кожен колір в оточенні більш темних кольорів здається світліше, а в оточенні більш світлих - темніше.
Досягнути гармонійного поєднання кольорів можна з відтінків, розташованих поблизу один від одного в межах однієї четвертої частини колірного кола, наприклад, поєднання жовтого з жовто-зеленим. Сполучення, складені з трьох контрастних кольорів (або їх відтінків) виглядає по-своєму гарно і оригінально. Ці кольори лежать на вершинах рівностороннього або рівнобедреного трикутника, вписаного в кольоровій коло.
Чудово поєднуються між собою ахроматичні кольори: білий з чорним, чорний з сірим, білим. Ці кольори гармоніюють з будь-яким кольором. При цьому хроматичні теплі кольори виграють поряд з темними ахроматичними, а холодні - зі світлими ахроматичними. Насичені кольори гармоніюють з чорним або білим, а малонасичені - з різними відтінками сірого кольору. У будь-якому випадку на поєднання кольорів дуже впливає переважання того або іншого кольору.
Важливим при виборі кольору є його властивість візуально видозмінювати форму і величину предмету. Так, якщо дивитися на поверхню, покриту червоними і синіми плямами, виникає ілюзія, ніби червоні плями розташовані ближче до глядача, ніж сині. Світлі і теплі кольори здаються нам ближче, ніж темні й холодні. Тому теплі кольори ніби збільшують предмет, а холодні зменшують його.
Цю властивість кольорів можна використовувати для виділення певної частини вишивки, згладжування різкості контурів. Роботи, які будуть на великій відстані від глядача, краще вишивати нитками контрастних насичених кольорів.
Підбір кольору і ниток для вишивки, поєднання кольорів залежать від призначення вишивки, розташування малюнка, його величини, техніки виконання. В основному, фону (кольору тканини) відводиться додаткове місце, а малюнку - головне. Отже, фон не повинен виділятися, бути яскравішим основного зображення.